Nasz projekt zapewnia innowacyjne wsparcie dla profesorów i asystentów uniwersyteckich w organizacji mobilnych szkół o historii Bałkanów i Europy Środkowo-Wschodniej, aby przezwyciężyć panujące stereotypy i uprzedzenia
Kontekst projektu
Stereotypowe myślenie o Bałkanach i Europie Środkowo-Wschodniej jako regionach wewnętrzne skonfliktowanych, postkomunistycznych, postsowieckich i nazbyt orientalnych (co dotyczy zwłaszcza Bałkanów), prowadzi do pewnego dyskomfortu i nierównowagi w perspektywie ogólnoeuropejskiej. Taki stan rzeczy wiedzie jednocześnie do przyjęcia innego założenia, jako próby przezwyciężenia wskazanych przesądów. Niemożność przyjęcia w pełni neutralnego i wzajemnie satysfakcjonującego spojrzenia na historię nie budzi wątpliwości. Niemniej jednak, budowa bardziej pozytywnego wizerunku poprzez zintensyfikowaną komunikację, zwłaszcza pomiędzy młodzieżą, jest podejściem, które nie zostało jak dotychczas dobrze zdefiniowane i ukształtowane. W zmieniającej się Europie, jedną z najważniejszych kwestii jest w dalszym ciągu akceptacja „tego innego”, nieznajomego i różniącego się. Jest to widoczne zwłaszcza w kwestii zrozumienia i przyjęcia postaw dotyczących Bałkanów i Europy Środkowo-Wschodniej. Mimo bogatej tradycji zgłębiania wiedzy o tych regionach, „stara” Europa w dalszym ciągu ma trudności w rozumieniu swojej „nowej” części. Obecnie nie chodzi już wyłącznie o zrozumienie, ale także o pogłębioną współpracę w ramach procesu integracji europejskiej, która dociera do Bałkanów Zachodnich i Europy Środkowo-Wschodniej.